Waar de wind waait recensie Biblion

Door Ton Jansen, 2017

Zin hebben om te dromen, geen zin hebben om naar school te gaan en als je vakantie hebt je stierlijk vervelen, oude mensen die zich in de ogen van kinderen vreemd gedragen, bang zijn voor spinnen in het steegje en lekker stampen in de regenplassen. Het zijn allemaal herkenbare situaties waarover in dichtvorm wordt geschreven. Doet denken aan een prentenboek doordat een aantal van de dertig gedichten zijn gedrukt in een illustratie op een dubbele pagina. Bovendien heeft het boek het formaat van een standaard prentenboek. Zoals op de achterflap beschreven, zijn de gedichten luchtig, net zoals de titel suggereert.

Er is voldoende afwisseling in rijmvormen. Inhoudelijk zijn ze toegankelijk en laagdrempelig, het is geen ingewikkelde poëzie en kan kinderen stimuleren om zelf gedichten te maken. De kleur van het lettertype is steeds afgestemd op die van de illustratie. De tekeningen geven het boek een sfeervolle en levendige uitstraling. De illustratrice, die al menig jeugdboek illustreerde, heeft met diverse materialen gewerkt. Het zijn vooral lichte kleuren die gebruikt worden. Vanaf ca. 5 jaar, zelf lezen vanaf ca. 8 t/m 10 jaar.

Ton Jansen

Klik HIER om naar de recensie te gaan.

Heerlijk boek om in weg te dromen

RetteketeteJet | Beemster | Aug 2017

Wat een heerlijk boek, prachtige gedichten mét fantastische illustraties. Iedere keer zie je weer nieuwe dingen en de kids fantaseren er steeds meer bij. Super voor de kids, maar deze moeder vindt het ook heerlijk om eruit voor te lezen!

(Over Waar de wind waait)

‘Prachtige gedichten en tekeningen’

BuufC | Aug 2017

Heel leuk om met kinderen poëzie te lezen. Ze genieten ervan en het zet ze aan het denken, wat leidt tot mooie gesprekken. Er staat vanaf 8 jaar, maar sommige gedichten zijn ook geschikt voor jongere kinderen. Mijn dochter van 9 pakt het boek ook vaak, terwijl ze niet zo’n lezer is…. De tekeningen zijn prachtig, ook voor volwassenen is dit boek genieten!

(Over Waar de wind waait)

vier sterren

‘Wat een heerlijk boek!’

AnnaBlauw81 | Amsterdam | juni 2017

Een streling voor het oog en voor het oor, de kinderen uit mijn klas luisteren vol aandacht naar deze prachtige gedichten. Soms zit er een lach in, soms een traan, en vaak is het een leuke aanleiding voor een gesprek met elkaar.

(Over Waar de wind waait)

Waar de wind waait recensie De Leestafel

Door Dettie, 20 juni 2017

Een boek vol gedichten voor kinderen vanaf acht jaar. De gedichten behandelen allemaal onderwerpen waar kinderen tegenaan lopen, dat kunnen verschillende gevoelens zijn zoals niet weten wat te doen in vakantietijd, als alle vriendjes en vriendinnen op vakantie zijn.

[…] Maar er wordt ook heel lief gepraat over grootouders bijvoorbeeld in het heel mooie gedicht over opa. Daarin vertelt een kind over zijn stoere opa, die van die mooie wolken kon blazen met de rook uit zijn pijp. Opa is nu zelf een wolkenman en is nu voor altijd bij het kind, kijk maar naar die wolken… het kind praat nog steeds met zijn opa en als opa daarboven in de lucht moet huilen dan troost het kind hem. Het is hartverwarmend en ontroerend om te lezen.[…] Alle afbeeldingen in het boek zijn overigens zeer de moeite van het bekijken waard maar dat kan ook haast niet anders met deze illustratrice die ook de mooie illustraties verzorgde voor o.a. de door

mij gelezen boeken Ergens, Schaap 507, Beroemd, De kleine grote kameleon enz.  Ook nu  weet Esther Leeuwriks precies de sfeer van de tekst weer te geven in de fraaie, subtiel gekleurde, afbeeldingen.

Een prachtig verzorgd boek, waarmee een kind op een heel prettige manier kennis kan maken met – in verschillende rijmsoorten geschreven – gedichten. Zeer de moeite van het aanschaffen waard!

ISBN 9789044828627 | Hardcover | 43 pagina’s