Lestips rondom mijn boek Tikker

Een bijzonder onderwerp bespreekbaar maken

Uit meerdere onderwijshoeken hoorde ik hoe mijn boek Tikker het mogelijk maakte om onderwerp donorschap bespreekbaar te maken in de klas. 

Boek: Tikker

Leeftijd: geschikt voor de bovenbouw
Maximale groepsgrootte: 35
Tijdsduur: een uur
Benodigdheden: beamer met laptop of digibord

Ook al is Tikker een fictief boek, komen er veel relevante en interessante onderwerpen naar voren die we in de klas bespreekbaar kunnen maken, bijvoorbeeld: op welke manier heb jij wel eens iemand geholpen? Hoe ga je ermee om als je samen moet werken maar het niet eens bent? Hoe vind je een oplossing die voor beide partijen goed werkt? De leerlingen maken een kort verhaal en eventueel een tekening rondom hun hulpactie voor een ander, wat we bespreken tijdens de workshop.

Programma
1. Voorlezen uit ‘Tikker’
2. Heb jij wel eens iemand in nood geholpen? (hoe groot of klein ook?)
3. Uitleg: hoe schrijf je een kort verhaal + vragenrondje
4. Kort verhaal schrijven en tekening maken

Extra lestips

Van De Kinderboekenjuf

Op de website van De Kinderboekenjuf vind je veel recensies rondom kinderboeken. Ingrid maakt voor ieder boek waardevolle en relevante lestips die je kunt gebruiken in de klas!

Ook voor Tikker gaf ze weer een aantal lestips, die je hier kunt bekijken: